AI er landet i Hollywood

 

Berømtheder er begyndt at bruge generativ AI til at tage kontrol over deres egne billeder og udnytter nu teknologien til at indgå aftaler med kendte brands.

Ved at skabe digitale kopier af sig selv kan berømtheder få mere kontrol over deres eget image og have større fleksibilitet i deres aftaler. Samtidig kan brands bruge de digitale kopier på måder, de aldrig kunne bruge de rigtige berømtheder, blandt andet til ændring af deres udseende, udførelse af utrolige bedrifter og spontane samtaler med kunder.

 

Berømte kopier 

Tidligere har berømtheder ofte afstået en vis grad af kontrol over deres afbildninger og markedsføringsindhold til brands. Berømtheder behøver nu kun at bruge nogle få minutter i et studie med en 3D-scanner, der kan skabe digitale repræsentationer af dem til utallige timers indhold.

Brugen af generativ AI åbner nye muligheder, men rejser også juridiske og etiske spørgsmål. Ejerne af digitale kopier skal beskytte deres rettigheder og sikre, at brugen af AI-genererede afbildninger er i overensstemmelse med loven. Der er også risiko for, at forbrugere fejlagtigt kan opfatte de digitale kopier som ægte billeder eller videoer af  berømtheder. Har du set afsnit 1 i den nyeste sæson af Black Mirror? Afsnittet giver et skræmmende indblik i problematikken omkring digitale kopier.

 

Deepfake Tom Cruise

Flere Hollywood-aftaler begynder allerede at dukke op. Virksomheden Metaphysic har for eksempel indgået en aftale om at levere AI-tjenester til en kommende Robert Zemeckis-film med Tom Hanks i hovedrollen.

Metaphysic er måske bedst kendt for sit uofficielle arbejde med en anden filmstjerne: den virale TikTok-konto @DeepTomCruise, hvor en skuespiller efterligner berømtheden ved hjælp af generative AI-værktøjer. Profilen har på nuværende tidspunkt 5,2 millioner følgere.

Læs mere her, https://archive.ph/nMjbV#selection-391.0-427.122

Relaterede AI nyheder

0 Comments