En række økonomer fra Stanford University og MIT har gennemført den første empiriske undersøgelse af virkningerne af AI-systemet, ChatGPT, på en virksomhed og dets medarbejdere. Undersøgelsen viser, at medarbejderne blev markant mere produktive efter implementeringen af AI , idet de kunne håndtere flere kundeproblemer på kortere tid. (Resultatet viste, at de gennemsnitlige kundeservicemedarbejdere blev 14% mere produktive) Kundetilfredsheden steg også, og virksomhedens omsætningsrate faldt, især blandt nye medarbejdere.
Det mest interessante ved undersøgelsen er imidlertid, at AI primært gavnede mindre erfarne og lavt kvalificerede medarbejdere. AI-systemet fungerede som en chatbot-assistent, der hjalp medarbejderne med at levere bedre kundeservice og løse problemer i realtid. Den teknologiske understøttelse gjorde, at medarbejdere med kortere erfaring kunne præstere på niveau med mere erfarne medarbejdere. Det resulterede i en betydelig forbedring af arbejdsresultaterne og en reduktion i omsætningsraten.
Tackling af ulighed
Samtidig rejser undersøgelsen vigtige spørgsmål om løn og ulighed. Da AI-systemet er baseret på de bedste præstationer fra erfarne medarbejdere, kan der argumenteres for, at disse medarbejdere burde have højere løn, da deres ekspertise indirekte bidrager til AI’s succes. Dette indikerer også, at AI-teknologi kan have differentierede effekter på arbejdsmarkedet sammenlignet med tidligere teknologier, der primært gavnede højt kvalificerede medarbejdere.
Mens denne undersøgelse giver optimistiske perspektiver på, hvordan AI kan øge produktiviteten og forbedre arbejdskvaliteten, understreger den også behovet for at håndtere ulighedsproblemer og sikre en mere ligelig fordeling af teknologiske fremskridt. Det er vigtigt, at politikker og virksomhedsstrategier udvikles med henblik på at sikre, at fordelene ved AI-teknologi når ud til alle dele af samfundet og ikke forstærker eksisterende uligheder.
Oh, hil den store AI
Flere sociale kommentatorer og teologer er bekymrede. Er det muligt, at en ny religion kunne udvikle sig omkring AI? De argumenterer for, at AI kan blive objektet for en religiøs tilbedelse, et “sted” hvor mennesker søger sikkerhed og visdom fra en kunstig enhed, der...
Elon Musk er klar med AI
SpaceX og Tesla founder Elon Musk har netop meldt sig ind i AI-ræset. Musk som tidligere har været ude og advare mod AIs potentielle farer, lancerer nu sin egen AI-virksomhed med navnet, xAI. På hjemmesiden står der, at xAI er sat i verden for "at forstå universets...
Virkelighed eller fiktion?
En ny undersøgelse viser, at folk er mere tilbøjelige til at stole på tweets genereret af AI-modellen GPT-3 end på indhold skrevet af mennesker - en klar reminder om, hvor kraftfulde AI-sprogmodeller kan være til at informere eller vildlede offentligheden. Forskerne...
0 Comments